Választási információk – 2026. április 12.



Híreink

Polgármesteri Hivatali tájékoztató

Feltöltve:2026-07-20 02:51:29

A Csörögi Polgármesteri Hivatal jegyzőjének

 (önkormányzati adóhatóság)

TÁJÉKOZTATÓJA

 

 az adatbejelentés (adóbevallás) és bejelentési, változás-bejelentési kötelezettségről

 

Kérjük olvassa el figyelmesen tájékoztatónkat!

Az adatbejelentő: a tulajdonos, vagy vagyoni értékű jog jogosítottja. Adókötelezettség terheli a tulajdonost, vagy a vagyoni értékű jog jogosítottját, aki a naptári év (a továbbiakban: év) első napján az építmény, ingatlan tulajdonosa.

Az önkormányzati adóhatóság az adatbejelentés adatai alapján kivetéssel állapítja meg a fizetendő adót, az adófizetés módját, idejét a helyi adók - a magánszemély kommunális adója, a telekadó - tekintetében és határozattal közli az adókötelezettséget az adózóval.

 

Ha az adatbejelentés (bevallás) alapján megtörtént az adókivetés, az adózónak biztosított a jog, hogy adatbejelentését az adómegállapításhoz való jog elévüléséig módosítsa.

Az adóhatóság ezt adóellenőrzés útján teheti meg, szintén az adómegállapításához való jog elévüléséig, amennyiben adózó adatbejelentési kötelezettségét elmulasztotta, vagy adóhatóság az adatbejelentés adataitól eltérő tényállást állapít meg. (Öt éves elévülési szabály: pl. 2026-ban a 2021. adóév még ellenőrizhető, de a 2020. évi, illetve az azt megelőző időszak már nem.)

 

A bejelentési, változás-bejelentési kötelezettség:

Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (a továbbiakban: Art.) 18.§-a alapján az adózó az önkormányzati adóhatóság hatáskörébe tartozó adó esetén az adókötelezettség keletkezését, annak bekövetkezésétől számított 15 napon belül - erre rendszeresített nyomtatványon - jelenti be az önkormányzati adóhatósághoz. Újabb adatbejelentést mindaddig nem kell benyújtani, amíg adózó körülményeiben, vagy az adó tárgyában nem következik be adókötelezettséget érintő változás.

Az adózónak minden olyan adatot, tényt vagy egyéb körülményt be kell jelentenie, amely az adófizetési kötelezettségével kapcsolatban van, vagyis azt módosítja, megszünteti.

 

Így, aki bevallási, adatbejelentési, változás-bejelentési kötelezettségét nem, hibásan, vagy hiányosan teljesíti, az Art. 220-221. §-a alapján a hiánypótlásra felhívás kötelező alkalmazását követően tételesen meghatározott összegű, tehát a korábbi évek gyakorlatától eltérően nem mérlegelési jogkörben megállapított mulasztási bírsággal sújtható.

 

Helyi adó esetében az adókivetés, az adófizetési kötelezettség a közhiteles nyilvántartások (pl. ingatlan-nyilvántartás), vagy az építésügyi hatóság Art. 86. § szerinti adatszolgáltatásából tudomásra jutó adatok alapul-vételével is megállapítható, amennyiben az adatok ismeretében a tényállás tisztázott.

 

Az adóhatóság írásban, a Digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvényben, (a továbbiakban: Dáptv.) meghatározott elektronikus úton (a továbbiakban együtt: írásban) vagy személyesen, írásbelinek nem minősülő elektronikus úton (a továbbiakban együtt: szóban) tart kapcsolatot az adózóval és az eljárásban résztvevőkkel.

Az önkormányzattal, mint elektronikus ügyintézést biztosító szervvel a) a gazdálkodó szervezet a cégkapun, b) egyéni vállalkozó a KÜNY tárhelye (Ügyfélkapu+) útján tart kapcsolatot.

 

Az elektronikus ügyintézésre nem kötelezettek továbbra is jogosultak a hagyományos, papír alapon történő kapcsolattartásra, https://csorog.hu/onkormanyzat/dokumentumtar/letoltheto-urlapok/, illetve az önkormányzati adóhatóságnál személyes ügyintézés alkalmával.

De amennyiben rendelkeznek megfelelő tárhellyel és azonosítási szolgáltatással, ezt - választásuk szerint - elektronikus úton is megtehetik.

Adózó részéről az elektronikus kapcsolattartás igénybevétele az E-Önkormányzati portálon keresztül történik https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap

Eljárási illetékek, fizetési kötelezettségek:  

Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 1-2. mellékletei alapján az adókivetési eljárás illetékmentes.

Ügyintézési határidő:

Az adókivetésre irányuló eljárás hivatalból induló eljárásnak minősül, így az ügyintézési határidő az első eljárási cselekmény megkezdésének a napján kezdődik. (Pl. adatbejelentés beérkezését követően hiánypótlásra felhívás kibocsátása.) Az ügyintézési határidőbe nem számít bele a hiánypótlásra és a tényállás tisztázásához szükséges adatok közlésére irányuló felhívástól az annak teljesítéséig terjedő idő.

Jogorvoslati lehetőség:

Az adókötelezettséget megállapító határozattal szemben a jogorvoslathoz való jog az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény VI. fejezetében szabályozottak szerint biztosított. Fellebbezés esetén csatolni kell a fellebbezést alátámasztó bizonyítékokat, valamint a fellebbezőt illetékfizetési kötelezettség terheli.

 

Vonatkozó jogszabályok:

Csörög Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2016 (II.11.) önkormányzati rendelete a helyi adókról, hatályos: 2018.01.01.

Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény

Az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény

Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény

A digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény

 

Adózó jogosult:

- adózásra vonatkozó iratok megismerésére (iratbetekintés);

- ellenőrzési cselekményeknél, helyszíni szemlénél jelen lenni;

- elektronikus úton történő kapcsolattartásra;

- igazolási kérelem előterjesztésére;

- eljárás során nyilatkozatot tenni, vagy a nyilatkozattételt megtagadni;

- megfelelő képviseletről gondoskodni;

- kézbesítési vélelem megdöntése iránt kérelmet előterjeszteni;

- fellebbezési és felügyeleti intézkedés iránti kérelmet előterjeszteni;

Adózó köteles:

- az adó megállapítása, megfizetése érdekében adatbejelentésre, nyilatkozattételre, önadózás esetén adó-megállapításra, bevallásra, adatszolgáltatásra;

- adókötelezettségét érintő változásról annak bekövetkeztétől számított 15 napon belül az előírt nyomtatványon változás-bejelentést tenni;

- ellenőrzés során az adóhatósággal együttműködni, az ellenőrzés feltételeit a helyszíni ellenőrzés alkalmával biztosítani;

- adókedvezmény vagy adómentesség igénybevétele esetén azt okirattal, vagy más megfelelő módon bizonyítani;

- elektronikus kapcsolattartásra kötelezett adózó az e-ügyintézésre;

 

 

 Csörög, 2026. július 20.       

 

                                                                    Önkormányzati adóhatóság                            

 

Vissza a hírfolyamba


További Híreink...

A Váci Család –és Gyermekjóléti Központ szakmai munkájának bemutatása - statisztikai adatszolgáltatás


Az Egyenlő Bánásmód Hatóság tájékoztatása

Forduljon az ügyfélszolgálatához, ha neme, faji hovatartozása, bőrszíne, nemzetisége, nemzetiséghez való tartozása, fogyatékossága, életkora, egészségi állapota, vallási- vagy világnézeti meggyőződése, politikai vagy más véleménye, anyanyelve, családi állapota, anyasága vagy apasága, szexuális irányultsága, nemi identitása, vagyoni helyzete vagy egyéb tulajdonsága miatt  hátrányos megkülönböztetés éri!
Az Egyenlő Bánásmód Hatóság feladata a hátrányos megkülönböztetéssel okozott jogsértések kivizsgálása és megszüntetése.
Keresse fel Dr. Szatmári Éva Pest megyei egyenlőbánásmód-referens ügyfélfogadását:

06 30/960-2657 eva.drszatmari@gmail.com
Teljes tájékoztató letölthető itt...


 


Kapcsolat

  • 2135 Csörög, Akácfa utca 30.
  • hivatal@csorog.hu
  • (27) 592-005, (27) 388-173
    Fax: (27) 592-006

ügyfélfogadás

Hétfö: 13-17 óráig
Kedd: nincs ügyfélfogadás
Szerda: 9-15.30 óráig
Csütörtök: nincs ügyfélfogadás
Péntek: 9-12 óráig